טיול נחל תקוע ומערת חריטון

נקודת התחלה: חניון כניסה במפתח הואדי בסמוך לדיר העיזים

איך מגיעים: בכיכר בכניסה לתקוע יוצאים ביציאה השניה ומשם ממשיכים לפי השילוט לחוות הסוסים, אחרי החווה ממשיכים במדרון ובצומת פונים ימינה עד החניון

נק' סיום אפשריות וזמן הליכה משוער:

 

  1. תקוע ג' ( 2 ק"מ)- שעתיים (במסלול בלבד) עד ארבע שעות (כולל כניסה למערה)
  2. חורשת האורנים בכניסה לתקוע (2 ק"מ) שעה וחצי
  3. אתר ההרודיון ( 4 ק"מ) ארבע שעות

דרגת קושי: מסלול ההליכה קל-בינוני. הליכה במערה בינוני-קשה.

עונה מומלצת: כל השנה.

מפת סימון שבילים: מפה מס' 8.

סימון שבילים: שחור/כחול/אדום (תלוי במסלול)

נקודות שירותים ועצירה קרובות: גן לאומי הרודיון

הערות חשובות: 

 1. ההליכה בתחומי השמורה על שבילים מסומנים בלבד.

2. כניסה למערת חריטון שהנה מערה ארוכה ומרובת פיתולים אפשרית בליווי מדריך מוסמך בלבד

מסלול הטיול:

נרד מהרכבים לכיוון בריכת המים הגדולה הבנויה אבני גזית , משמאלנו ניתן לראות את שרידי מנזר חריטון אשר כמעט ולא נחקרו וביניהם- בריכות ובורות מים מטוייחים, חדרים וקירות במפלסים שונים ובמיוחד נראה למרחוק שריד ממגדל אשר נשתמר לגובה של כ 6 מ', בריכת המים נקראת בפי רועי הצאן של הסביבה- "ביר אל עוניזיה" (בור עיזים) – הברכה נשתמרה באופן מיוחד ונראה כי שמשה כמאגר המים הראשי של שוכני המערות והמנזר. מערכת המים המובילה את מי הגשמים אל הבור שופצה ושוחזר ע"י נוער תקוע והיא מורכבת מסכר העוצר את המים ומטה אותם לתעלה חצובה אשר מגיעה לבור שקיעה ומשם זורמים המים הנקיים אל הבריכה הגדולה הבנויה שני חדרים עם תקרות קמורות. על גג הבריכה ניתן לראות את שקתות האבן להשקיית הצאן.

שני מעיינות זעירים נובעים על מתלול הואדי- האחד- עין נטוף, סמוך למערה מדרום והשני שאינו מסומן במפה נובע מעל שפת המצוק אשר בו המערה, על יד השביל המוליך לתקוע.

מאיזור המנזר והבור ניתן לצאת בשלושה מסלולים לתקוע ג', לכניסה לתקוע או להרודיון.

מערת החריטון (מערת אל מעצה)-

מערת חריטון נמצאת במדרון המערבי מדרום לחורבות המנזר, ניתן בקלות לאתר את פתחה בזכות זוג גושי הסלע הענקיים המכונים " לוחות הברית" משום צורתם המרובעת הכפולה אשר נצבים בפתח.

מערה זו הנה אחת המערות הגדולות בארץ אשר נוצרה בתהליכי המסת סלעי הגיר ( קארסט ). אורכה מפתח המערה ועד המקום העמוק ביותר בבטן ההר הוא כ 400 מ', אך אורכם הכולל של כל הפיתולים והמחילות עומד על כ 4 ק"מ.

במערה ארבעה מפלסים ובהם כחמישים וחמישה אולמות ןחדרים שונים.

מסורות נוצריות מן המאה הי"ב זיהו אותה בטעות עם מערת עדולם בה התחבא דוד מפני שאול בבריחתו,

בשנת 1139 היא שמשה כמקום מקלט אמיתי עבור תושבי העיר תקוע ( שהיו אז צלבנים) אשר נמלטו מפלישת גדוד בדואים לעירם.

המערה נחקרה ומופתה כמה פעמים החל משנת 1873 עת בקרו בה חברי המשלחת הבריטית של קונרד ודרייק אשר סרטטו מפה ראשונה של המערה. בשנת 1969 המערה מופתה באופן יסודה ע"י קבוצת מתנבים אשר  הכינו מפה מדוייקת ומפורטת של המערה אשר באמצעותה ניתן לסייר באופן בטוח.

הבהרה משפטית
הטיול אייננו בגדר המלצה על הטיול אלא למידע בלבד ויכול להיות שבנסיבות מסוימות הטיול לא מתאים לכל אחד וכדאי לקבל יעוץ והמלצה אישיים לפי נסיבותיו האישיות של כל אחד, שינויי מזג אויר מצב  בטחוני וכיוב'. וכל מי שמחליט לעשות שימוש במידע ולטייל עושה זאת על דעת עצמו ואחריותו.